Tuesday 14 October 2014

Am vizitat @Campina: Castelul Iulia Hasdeu, Muzeul Memorial Nicolae Grigorescu, orasul la pas

[Post published by Liviu, on Liviu's [Personal] Blog]

Sambata, 11 Octombrie, mi-a venit asa sa plec de acasa in excursie. Cam cum le venea europenilor sa se urce in corabie sa plece in explorare peste mari si tari, sa construiasca imperii, chestii de-astea...
Anyway, target: Campina - aveam pe lista trecut demult Castelul Iulia Hasdeu.

Album Picasa - pentru cine vrea direct poze.

Cele 2 obiective turistice majore din Campina sunt semnalizate foarte bine, imediat ce intri in oras. Foarte frumos, bravo!

Castelul/Conacul/Vila Iulia Hasdeu (Campina)

In primul rand, cine a fost Bogdan Petriceicu Hasdeu? ro.wikipedia

Unii zic ca e castel, altii ca-i conac, altii ca e doar vila. Can you people please decide?
Deci ce e in realitate?
  • practic e o vila mica, simpatica, cu cateva camere
  • conac nu e, pentru ca nu e mare, nu are proprietati etc. - ok, are o gradina/curte decent de mare in spate, dar nu e atat de mare incat sa zici "whoa ce curte mare si misto!". Deci nu e conac.
  • seamana a castel pe afara pentru ca vila e decorata la exterior ca si cum ar fi un mic (da' mic de tot) castel
Mistery solved: deci e vila mica, cu decoratii la exterior ca sa semene a castel.

Cea mai misto chestie e "templul castelului" o combinatie de super idee si kitsch, parerea mea:
  • e o camera circulara, ajungi imediat dupa intrarea oficiala, serveste si ca hol pentru ca de acolo se intra pe stanga si pe dreapta in alte camere ale vilei - precizare: acum se intra prin camerele din dreapta, deci se ajunge in "templu" din lateral; in plus, "templul" are 2 mici extensii/camere care servesc ca un fel de biblioteca, pentru ca au rafturi cu carti si o scara care gliseaza
  • super ideea: camera e inalta ca o turla de biserica, tavanul e o semisfera, cu o gaura/"ochi" sus ca sa intre lumina; are o scara fix pe centru, in forma de "Y", ca sa ajungi cumva la etajul 1, la un balcon circular pe interiorul intregii turle/camere - de acolo cred ca poti sa iesi mai departe pe terasa, dar ca vizitator nu ai voie sa urci pe scara sau sa ajungi pe terasa; tavanul e pictat frumos
  • kitsch: fierul si decoratiile scarii mi se par varza; sus, deasupra varfului scarii, la nivelul balconului circular, pe un fel de podet ca un diametru intre bratele acelui "Y", sta... statuia lui Iisus din lemn, marime 1.5x, comandata special in Franta de nu-stiu-unde si la nu-stiu-ce mare artist... personal, mi se pare un kitsch toata treaba, dar nah, daca asta a fost vointa lui Hasdeu, indurerat de moartea fetei...
Anyway, scara aia centrala in forma de "Y" impreuna cu balconul circular pe interior mi se par geniale. Mi-au mers la suflet.

Desigur, trebuia sa platesc ca sa fac poze in interior, deci sa le fac reclama ulterior. Deci nu am platit. Am facut poze numai la exterior, cu vila si gradina.

Durata vizitei: 50 minute.

Bilet/Tarif intrare: 10 ron/persoana, dar nu mi-a dat bilet... - Oricum, 10 RON nu merita, parerea mea, pur si simplu vezi prea putin pentru 10 RON. As zice ca 5 RON ar fi pretul mai corect.

Primesti ghid audio, care e util. Al meu, la un moment dat, s-a resetat pe english for some reason. Tanti de la bilete mi l-a setat inapoi pe romana. Ulterior mi s-a resetat de mai multe ori pe english, dar am vazut de prima oara cum mi l-a reparat, asa ca mi l-am pus singur inapoi pe romana cand era cazul. Pai ne jucam cu electronicele sau nu?

Tarife si program de vizitare, versiunea lor:

Transport pana la Conacul/Castelul/Vila Iulia Hasdeu (Campina)
Tren: Gara Bucuresti Nord - Gara Campina, plecare frumos la 10:00, sosire 11:19. Lejer.
De la Gara Campina se mai merge putin pe jos.

Harta: Gara Campina vs. Conacul/Castelul/Vila Iulia Hasdeu

View Romania and Bucharest, by Liviu in a larger map

Muzeul Memorial Nicolae Grigorescu (Campina)

Vila frumoasa, cu gust.

Multe tablouri in interior. Multe care cu boi. Multe care si multi boi. Unii boi stateau in caruta... :)) - ce-mi place gluma asta. O fac de oricate ori prind tablourile cu care cu boi.

Anyway, vila e frumoasa, mi-a placut arhitectura simpla, te ia la sentiment, cu scara de lemn care scartaie, cu pendule & ceasuri si alte obiecte, mansarda are o incapare in care ajungi dupa ce mai urci cateva trepte... Foarte tare. Merita.

Am prins si o expozitie de ceramica, la mansarda. N-am inteles mai nimic, sorry, cateodata arta ma depaseste.

Durata vizitei: 25-30 de minute.

Bilet/Tarif intrare: 8 ron/persoana, sau cu reducere pentru studenti et. al. Mi-a dat bilet, frumos. Ok, de fapt, 8 bilete de hartie x 1 ron, ca asa au gandit sistemul pentru scalabilitate, probabil.
Btw, bancnota de 10 ron e cu Nicolae Grigorescu :)

Tarife si program de vizitare, versiunea lor:

Harta:

View Romania and Bucharest, by Liviu in a larger map

La pas, prin Campina si Poiana Campina

Traseul de plimbare/explorare prin Campina

Vreme frumoasa, soare, cald. Foarte tare!

So, what to do? Pai exact ce planificasem: stiam ca pe la muzee stau putin, deci voi avea timp sa iau orasul la pas. Ghidat de harta salvata pe creier si de simtul meu explorativ am acoperit destul de bine orasul, as zice. - Nu am smartphone si oricum nu as folosi un telefon conectat la net ca sa plimb intr-un oras nou, deoarece ar elimina din placerea de a merge aiurea pe strazi.

Gara Campina se afla dpdv administrativ in comuna Poiana Campina - practic Campina e la Est de raul Prahova, iar Poiana Campina e la Vest de raul Prahova.

Stadionul Clubului Fortuna - la 2 minute dupe ce iesi din gara:

Lacul Bisericii = un mic parc aranjat in jurul lacului. Fun, frumos aranjat.

... si Biserica, vazuta de la exterior - imi place intrarea, cu trepte care duc spre o platforma deasupra trotuarului.

Drumul fructelor - http://drumulfructelor.ro/

Aveau ei o chestie cu drumul fructelor, ca tot erau afise pe acolo. Mi se pare o idee buna de promovare. Bravo! Deci se poate. Imi place cand vad astfel de initiative.

Blocuri

Am orasul si urbanitatea in sange, ma duc numai unde vad blocuri :) sau constructii misto in general, inclusiv case (asa se explica de ce am fost pana la capatul strazii I.H. Radulescu :) care are numai case si e fun, pur si simplu).

Deci asa arata la capatul strazii I.H. Radulescu, practic te uiti inspre Cornu...

Anyway, revenind la blocuri:

Daca tot vine campania electorala, am descoperit si afise cu organizarea alegerilor

+ un mod super inventiv de a deturna mesajul afiselor electorale :)

Gara de Nord: sosirea suporterilor pentru meciul de fotbal

Cand am ajuns la 10:50 dimineata in Gara de Nord, de la peronul meu (i.e. 8) vad Politie si Jandarmerie asteptand la capatul peronului vecin de peste linii (i.e. 7)... ma gandeam ca poate au identificat vreun infractor periculos in vreun tren si se pregatesc sa-l salte or something... de fapt, veneau niste suporteri pentru meciul Romania-Ungaria, care urma sa se desfasoare seara pe Arena Nationala - habar n-aveam de meci, cat de non-suporter pot sa fiu! :)... asa ca mi-am luat un loc pe peronul meu, dar mai inspre Podul Basarab ca sa fiu ferit daca degenereaza lucrurile si am facut niste poze. Jandarmeria si Poltia s-au descurcat bine, i-au impartit rapid & frumos, i-au perchezitionat, unuia i-au dat amenda ca nu-stiu-ce au gasit :)... si a inceput sa faca scandal, asa ca i-au pus catusele - am impresia ca pe noul Cod or something procedura standard e ca daca devii agresiv cu Politia si nu te pot linisti/calma, atunci au dreptul sa-ti puna catuse si sa te duca la sectie. Civilizatie, ca la americani. Incepe sa-mi placa organizarea.

Concluzii

Cimpina = o destintie perfecta pentru o excursie de 1 zi.
Castelul Iulia Hasdeu si Muzeul Memorial Nicolae Grigorescu merita vizitate.
In rest, e fun pur si simplu sa faci o plimbare prin oras.

Am mai vizitat, cu alte ocazii: