Wednesday 16 July 2008

Am vizitat: Rupea (cetate, dealuri), Sighisoara (cetate)

[Post published by Liviu, on Liviu's [Personal] Blog]

Acest post descrie vizitele la:
  • Cetatea Rupea (Judetul Brasov, Romania)
  • Cetatea Sighisoara (Judetul Mures, Romania)

Vineri 11 Iulie

Tren accelerat:
A 1745 - Bucuresti Nord 7:30 - Rupea 11:44

Harta (Judetul Brasov): Cetatea Rupea, Gara CFR din Rupea-Gara, Hotel Dumbrava, Motel Liliana

View Romania and Bucharest, by Liviu in a larger map

Rupea: oras, nu statiune
  1. Prima observatie – foarte important: Rupea nu e statiune (ok, eu initial am avut impresia ca e, dar NU e). Ce inseamna ca ceva nu e statiune? Well, daca un oras este (foarte) mic si nu e statiune de nici o (stiu ca academic se scrie “nicio”) culoare, atunci inseamna ca are foarte putine locuri de cazare.
  2. A doua observatie: exista Rupea-Gara (vezi poza) si Rupea-Oras.

Deci turistul CFR-ist (adica turistul calator cu trenul, sa spunem eu) ghici unde ajunge? Hmm, in Rupea-Gara (Evident CFR numeste gara simplu “Rupea” iar pe net inainte de plecare n-am gasit sa scrie nicaieri nimic de treaba asta). Bun, deci ajungi in Rupea-Gara care e o chestie ultra mica (e atat de mica incat, parerea mea, daca ai vrea sa bagi tramvai/autobuz acolo n-ai avea unde sa construiesti 2 statii). Cum ajungi in Rupea-Oras? Pe E60 spre nord sunt cam 3-4 km (ori pe jos, ori hitch-hinking) pana la bifucatia de unde se rupe drumul din E60 spre Rupea-Oras. (Precizare: La cetate se ajunge din Rupea-Oras.)
  3. Rupea e ok ca localitate (de-a lungul drumului principal poti face cam 2 statii de metrou, cate 1 la fiecare capat la orasului); pe langa drumul principal mai sunt vreo 3 strazi paralele cu el.
  4. Localnicii sunt oameni foarte amabili, foarte de treaba.

Cazare posibila in 2008-Iulie in Rupea (de fapt, s-ar putea spune “singurele 2 locuri de cazare posibile din Rupea”)
Se pare ca singurele 2 locuri de cazare posibile sunt si cele pe care le-am interogat live la fata locului:
  • Motel Liliana - cam la 1.5-2 km spre Nord pe E60 fata de limita (adica dupa ultimele case locuite) nordica a Rupea-Oras. Aici la motel era totul ocupat (conform receptionarei/receptionerelor care nu prea mi-au facut impresie buna); oricum, impresia initiala a fost mai slaba per total fata de Dumbrava.
  • Hotel Dumbrava - cam la 3 km spre Nord-Vest pe E60 fata de Motel Liliana.

Cum se demonstreaza ca in Rupea sunt numai 2 locatii de cazare?

Simplu:
  • Search acolo: Intrucat am crezut ca exista cazare am mers la nimereala si search la fata locului (fara locatii exacte searched from home – ok, am interpretat ca e statiune deci se gaseste cazare la fata locului! Tzeapa!). Localnicii ne-au spus ca exista numai cele 2 locatii (Dumbrava, Liliana), iar hotelul (a existat candva si un hotel) e inchis acum. N-am vazut reclame la pensiuni p-acolo, nici pe case cu “oferim cazare” sau ceva echivalent.
  • Search pe net: asa am gasit oficial retroactiv Liliana si Dumbrava (acolo le-am gasit datorita oamenilor care ne-au ajutat). Se pare ca a mai existat si Hotel Rupea - am incercat sa-i sun (dupa ce m-am intors acasa), asa de fun sa vad daca localnicii isi facusera temele – 2008-07-17 15:55 in sfarsit mi-a raspuns o doamna si am aflat ca acel nr de tel e de la „Serviciul public” acum; intr-adevar este de la fostul Hotel Rupea, care a fost inchis. Deci localnicii isi facusera temele si stiau corect.
  • In viitor, se va mai deschide o pensiune pe undeva prin zona bifurcatiei, se pare – era un afis pe acolo...

Hotel Dumbrava – aici am stat
  • Impresia initiala buna a tot crescut si s-a transformat intr-o impresia generala foarte buna. Tipul de la receptie de vineri foarte serviabil si saritor (respect!)
  • Camera foarte misto
  • Aveam micul dejun inclus, dar nu l-am degustat
  • Am mancat la restaurantul lor cina si pranzul: ciorba taraneasca de vacuta - bunicica, micii - putin cam nefacuti unii; per total a fost ok, totusi
  • In spatele hotelului era si un fel de iaz / helesteu / balta de unde puteai sa-ti pescuiesti crap – nu-mai-stiu-ce pret ca sa pescuiesti maxim 3 kg de crap (parca) si pe urma daca depaseai plateai suplimentar fiecare kg; apoi, daca vroiai puteau sa ti-l gateasca ei la restaurant, contra cost; foarte tare idea, per total! – ok, probabil in afara se practica de mult timp dar mi se pare tare ca si la noi a inceput
  • To remember: numai camerele de la etajul 1 au frigider!

Eh, acum sa trecem cu veselie la obiectivele turistice.

Cetatea Rupea

La cetate se ajunge din oras – este un indicator (vezi poza) si o iei pe trepte si pe drum in sus, pana ajungi la cetate.

Exista un nene care taia bilete la intrare (sau la iesire) => bilet intrare: 1 RON (nu stiu daca era taxa redusa pentu studenti sau nu – n-am fost atent) – nenea de la intrare ne-a spus ca au acum un proiect de nu-stiu-cate milioane de euro de la UE sa refaca cetatea; hmm, super tare daca ar reusi, chiar sunt curios cum va arata daca o refac! I-am spus sa faca si locuri de cazare daca refac cetatea...

Cetatea arata bine, este pastrata cat de cat (avand in vedere cat e de veche). Ar trebui niste lucrari de renovare etc. si ar arata foarte bine. Se vede super bine de pe E60 si din imprejurimi. Noaptea este luminata (asa spun cei de acolo; intr-adevar am vazut reflectoare cand am vizitat-o ziua, deci foarte probail le folosesc si o lumineaza noaptea).

Pe drumul spre cetate am trecut si pe langa un lan de grau foarte misto – copt, culoarea aia clasica; foarte fun!

Sambata 12 Iulie

Dealurile din Rupea

Dealurile sunt fun, pur si simplu (Ok, asta nu-i obiectiv turistic, intr-adevar). Sunt paduri pe bucati de deal; sunt destul de multi stejari pe acolo, mai ales pe la marginea padurilor. E fun de mers pur si simplu pe dealurile alea si prin paduri; fara obiectiv, fara vreo locatie turistica de vazut. – sus de pe deal se pot vedea imrpejurimile: cetate, hotelul, antenele de GSM de langa cetate etc.
Mai sunt si zone impadurite foarte mici in vaile mici si umede dintre dealuri (pe aici e umezeala deoarece se scurge apa).

Precizari:
  • pe partea cu Dumbrava, la sud, am vazut cateva constructii mici ca pentru stane si oi si vacute pascand
  • vis-a-vis de Dumbrava, dar la nord am vazut un caine ca de stana venind dinspre o padurice mica si am presupus ca si pe acolo ar putea fi stane
  • Apare si o casa in mijlocul dealului vis-a-vis de Dumbrava la vreo 400-500m mai la sud. Nu stiu ce e, nu stiu ce rol are. Presupunand ca nu e statie de andocare pentru aliens, ar trebui sa aiba vreo functie utila ori pentru statul roman, ori cel putin pentru proprietarul ei.

Am mers pe dealurile din zona aflata la 500-1000m la sud vis-a-vis de Dumbrava.
Foarte tare: la un moment a tasnit dintre copacii unei padurice un uliu – foarte misto fosnetul aripilor cand lovea crengile/frunzele; foarte misto tipatul ascutit.

Duminica 13 Iulie

P 3503 - Rupea 9:41 - Sighisoara 10:58 - Trenul foarte-foarte misto: scaune curate si noi, afisaj (ca la metrou aici in Bucuresti) cu statiile care urmeaza etc. – mi-a facut impresie de metrou adaptat la zona aceea. Felicitari!

Harta (Judetul Mures): Cetatea Sighisoara, Gara din Sighisoara

View Romania and Bucharest, by Liviu in a larger map

Cetatea Sighisoara

Din gara Sighisoara, se ajunge la cetate destul de rapid: o iei perpendicular pe calea ferata inspre vale, traversezi raul si deja se vad zidurile...

Cetatea e ok, merita vizitata – descrieri clasice si poze clasice si spectaculoase se gasesc pe net o gramada; pozele de aici cu Sighisoara cuprind descrierile pentru: Turnul cu Ceas, Turnul Macelarilor, Biserica Manastirii, Turnul Fierarilor.

Cersetori: o tipa cerea bani pentru nu-stiu-ce fetita – clasic; totusi, mi s-a parut tare stilul, cu fraze la genul: „ma scuzati ca va deranjez...”, „...din nou imi cer scuze...”, „...daca puteti... puteti?...” – cred ca au fost cam 4-5 fraze de-astea => in Bucuresti ar „induiosa” mai mult decat cei care sunt momentan aici – nu i-am dat nimic, evident, si m-a semi-injurat: „ce nesimtiti/rai sunteti!”.

Am mancat la "Restaurantul cu Cerb" - pe coltul unei cladiri se afla un cerb pictat pe ambii pereti iar in continuarea lor e pus un cap/trofeu de cerb - mancare buna, mi-a placut papricasul.

Foarte tare in cetate – broadcasterul! – Asa l-am numit eu pe tipul care se plimba pe acolo si tot anunta chestii si spune poante, face glume cu turistii etc. – la un moment dat a mai aparut insotit de o tipa si un tip cu un fel de lance (cred ca asa se cheama respectiva arma) si mergeau toti 3 in grup, iar el tot anunta in stilul lui, iar in final spunea: „Am zis!”, iar celalalt: „Adjudecat!” => anyway, broadcasterul e super tare, super funny, are o stare de spirit foarte buna, trebuie vazut live!

Au renovat Gara Sighisoara si peronul 1; arata dragut acum, imi place. Astept cu nerabdare si interes sa termine de renovat toata gara si toate peroanele si, daca am eu noroc si lor le vine ideea, poate refac si tunelul de comunicare pe sub sine (momentan e cam darapanat si, ca in toate tunelurile pe sub sinele garilor, miroase insistent a pipi).

In gara, un cersetor mic, parca era scolit in Bucuresti la stilul pe care l-avea si cu care sunt obisnuit; evident, nu i-am dat nimic si m-a injurat binisor: a bolborosit in timp ce-mi intorcea spatele nervos si cat a mai facut vreo 2 pasi pana a ajuns la altii... M-am simtit putin ciudat: sa fiu injurat de 2 ori intr-o zi de cersetori – that’s a new one!

IC 526 - Sighisoara 17:34 - Bucuresti Nord 22:32 – La Sighisoara, trenul a ajuns cu intarziere de 25 minute; la Brasov: 55-60; in Bucuresti am ajuns cu intarziere de 70-80 minute... Putin, dom’le putin! - A, si s-au urcat un numar nesimtit de mare de blatisti din statiunile de pe Valea Prahovei (Predeal, Sinaia), iar pe controlor il durea fix in... Uite de-aia as lua eu niste masuri mai ridicale impotriva angajatului de la CFR si impotriva romanului per total, dar asta e cu totul alta poveste.

End.

In viitor - Ce mai trebuie vizitat
  • Cetatile din Saschiz si Archita (precizare: Archita e sat si face parte din comuna Vanatori; cu trenul trebuie sa cobori la Archita Hm)
  • conform e-calauza.ro in satul Homorod (se afla foarte aproape de Rupea-Gara) exista alta cetate si o bisercia evanghelica
  • Baiatul de vineri de la receptie de la Dumbrava mi-a spus de biserica asta din Homorod – tot el m-a intrebat daca vizitez „cele 7 cetati”; cred ca in total in satele din zona Rupea-Sighisoara sunt 7 cetati taranesti importante sau ceva la genul acesta; mda, mi-am dat seama prea tarziu ca trebuia sa-i spun sa detalieze exact localitatile/obiectivele la care se refera
  • Conform ultimelor descoperiri google-istice se pare ca exista oameni care au documentat mai bine cetatile din zona vezi incogniterra.org

Precizari finale:
  1. Stilul acestui post variaza intre descriere ampla si stil mai telegrafic; depinde cum mi s-a parut mai bine.
  2. Licenta pozelor, acolo unde pozele imi apartin, este "Liviu Iacob, www.iacob.name, 2008 (cc) by-nc-nd/3.0", care inseamna:

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 United States License.